Napjainkban a termékek és
szolgáltatások piacát az egyre kiélezettebb verseny, a helyettesítő
termékek és szolgáltatások kavalkádja jellemezi. Mindezek hatására egyre
nehezebbé válik mind a kis- és középvállalkozások, mind pedig a nagy
multinacionális cégek számára, hogy a már meglévő vevőkörüket
megtartsák, és hogy új vevőket nyerjenek meg maguknak.
A következő pár gondolatban a kis és középvállalkozásokra koncentrálva
arra világítok rá, hogy mit is célszerű ilyen helyzetben tenni a hazai
kkv-knak a minél hatékonyabb és eredményesebb üzleti működés érdekében.
Milyen módszert alkalmazhatnak annak érdekében, hogy nagyobb eséllyel
meg tudják tartani a már megnyert vásárlóközönségüket?
Ez a „titokzatos módszer”, ami ilyen sok hasznos információhoz
segítheti hozzá a kkv-kat nem más, mint a piac kutatása, felmérések
készítése. Tapasztalataim szerint azonban elenyésző azon kkv-k aránya,
amelyek élnek a kutatások adta lehetőségekkel, amelyek csinálnak is
bármilyen kutatást saját célra, vagy piackutató céget bíznak meg ezzel a
feladattal. Annak hátterében, hogy a kkv-k nem csinálnak saját maguk
kutatásokat a legtöbb esetben hiányos ismeretek állnak. Egyrészt
előfordulhat az, hogy egyáltalán nem is tudják, hogy milyen sok hasznos
információra világíthat rá egy felmérés. Továbbá az is lehet, hogy nincs
a birtokukban a megfelelő információ arra vonatkozóan, hogy hogyan
induljanak el a kutatások világában, hogyan válasszák ki a felmerülő
kérdésük megválaszolását leginkább segítő kutatási módszert. Az pedig,
hogy csak alig alkalmaznak kutatásaikhoz szakértő piackutató céget a
kkv-k szűkösebb anyagi erőforrásának tudható be.
Megállapíthatjuk, hogy a felmérések, kutatások
hasznosak lehetnek a kkv-k számára, és sok „meggondolatlan”
marketingdöntéstől óvhatják meg a vállalatokat. Véleményem szerint nem
lehetetlen és reménytelen dolog, hogy a jövőben a mainál több kkv
csináljon saját maga részére kutatást, mint marketing döntést elősegítő
vizsgálatot. Ehhez viszont meg kell őket tanítani arra, hogy hogyan kell
helyesen „kutatni” és meg kell velük ismertetni az egyes módszereket, hiszen
fontos, hogy tisztában legyenek azok helyes használatával. Mindezek előtt azonban arról kell őket meggyőzni, hogy a
marketing és a kutatások az ő érdekeiket szolgálják.
A TE céged szokott bármilyen kutatást felmérést csinálni a fontosabb
marketing döntések előtt? Te mennyire ismered a vevőidet?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése