2011. november 13., vasárnap

Fiatalok közösségiportál-használati szokásai: A Navigátorban megjelent cikkem I. része

Te tudod, merre jár és hol „kavar” ma az, aki 5 év múlva már a legfontosabb vevőd lehet?

Bennfentes infók a mai tinédzserek tájékozódási szokásairól, amit hiába mersz megkérdezni tőlük, Neked úgysem árulnák el - de egy kortársuknak még bevallották…


Wolf Gábor előszava


Tudod, hogy mániám az a stratégia, hogy fogd meg a potenciális vevőt MÉG MIELŐTT a konkurenciához jutna! Ezért kell csalizni (hogy elkapd MIELŐTT vásárolni menne), ezért kell tudni, hogy a vevőd hol kutat MIELŐTT vásárolni akarna, és ezért jó stratégia akár akkor megfogni őt, még MIELŐTT "beleöregedne" a célcsoportodba.

Ezért vannak ott a nagy cégek az egyetemeken, azért szponzorálják a Szigetet, ezért nyúlnak "le" a multikra célzó multik a középvállalatokra is, mert majd ha az illető "beleöregszik" a célcsoportomba, akkor addigra már legyen velem kapcsolata, legyen velem közös múltja.

Ezt Te is megteheted, elérheted a célcsoportodat és kapcsolatot építhetsz velük MÉG MIELŐTT a konkurencia egyáltalán elkezdene foglalkozni velük. Ráadásul sokkal olcsóbban. Eddig kevés volt az ilyen stratégia, ami egy kkv számára is fogyasztható, kifizethető lehetett volna.

Ezért fogadtam örömmel azt a tanulmányt, amit egy olyan ifjú marketinges állított össze, aki maga is csak alig lépett ki az említett korosztályból. Nagy Zsolt 27 évesen még kb az utolsó pillanatban „épült be” a fiatal közönség soraiba és végzett köztük személyesen felmérést közösségi portálhasználati szokásaikról.

Ennek a teljesen profi eszközökkel elvégzett kutatásnak az eredményeit adja most közre
a Navigátor olvasóinak Nagy Zsolt.


77 lány, 23 fiú és 7 közösségi portál

Kutatásom a 17-23 éves fiatalok körében önkényes mintavételen alapuló, online kutatás volt. Az adatok nem reprezentatívak, azonban tájékoztató jellegűek és további kutatások szekunder információjaként szolgálhatnak. A kutatás a következő stratégiai marketing kérdésekre kerestem a választ:

1) Melyik közösségi portál a legnépszerűbb jelenleg a hazai fiatalok körében?
2) Azt hogyan, milyen ismeretekkel, szokásokkal használják?
3) Ott pontosan mikor, hova és hogyan célozzunk, hogy „eltaláljuk” a hirdetéseinkkel, üzeneteinkkel a fiatalokat?

De előbb…


…emlékszel még, hogyan is választ bármit egy fiatal?

Még a hivatalos kutatások alapján is tudjuk, hogy vásárlási szokásaikban és életvitelükben jellemző
- a nyitottság és az innovációs hajlam,
- elutasítják a tömegigényeket kielégítő termékeket,
- elhatárolódnak a „gyerekes” termékektől
- kedvelik a nyilvánosságot (neten és mobilon) és szeretnek „megosztani”
- de szülői és tanári felügyelettől mentes felületeket keresnek.

Mindehhez prímán passzol a közösségi média – de lássuk az eredményeket:


Hol?

- 96%-uk saját otthonában netezik, a többiek ismerősnél, iskolában – de jellemzően nem internet cafék-ban

Mikor?

- 90% leginkább este,
- 6% inkább reggel,
- 4% főként éjjel látogatja a közösségi portálokat.

Milyen sűrűn?

- Abszolút nyertes a FaceBook: 100 megkérdezettből 88 minden áldott nap látogatja.
- Elvben második az IWIW, de inkább a „futottak még” kategóriába illik a 13%-os napi vizitálással.

Mennyit?


A neten eltöltött idejük:

- Heti átlagot nézve a megkérdezett fiatalok 1/5-e még 25 óránál is többet, a másik 1/5 viszont még heti 5 órát se netezik. A többiek a két véglet között vannak, de a jellemző a napi közel 2 órás átlag.

Ebből a közösségi portálokon:

- 20%-uk akár napi 2 órát is eltölt közösségi portálokon, míg 30%-uk napi átlag 1 órát – a többiek ennél azért kevesebbet.

Melyiken?


Azaz melyik válaszadó melyik közösségi portálon található meg? (regisztrálni mindenhol életkortól függetlenül lehet, egy ember természetesen több portálra is regisztrálhat):

- 91% a Facebookon,
- 84% az iWiW-en,
- 81% a Myvip-en,
- 24% a MySpace-en,
- 16% a HI5-en,
- 7 % a Twitteren
- 6 % a People portálon.

Kivel?

Vagyis ki melyik portálon gyűjtötte a legtöbb ismerőst, hol tartja magát a legnépszerűbbnek, ismertebbnek, hova „tartozik” inkább:

- 41 fő a Facebook-on
- 31 fő az IWIW-en
- 28 fő pedig a Myvip-en van leginkább a „saját körében”

Vannak a barátok közt az úgynevezett „virtuális barátok” is, azaz olyanok, akikkel személyesen soha nem találkoztak, csak posztokból, fotókról „ismerik” egymást.

Érdekes, hogy ebben a szokásban a FaceBook vezet, gyakorlatilag a mi kutatásunkban pont ráduplázott az IWIW-re és a Myvip-re. Utóbbi két felületen ez a jelenség lényegesen ritkább!

Az általam megkérdezettek 7%-a vallotta be, hogy ők maguk is bejelölnek olyan embereket, (azaz „kapcsolatot” kezdeményeznek velük) akik pusztán az adatalapjuk, vagy fényképeik alapján szimpatikusak számukra, de valójában nem ismerik őket.

Mit árul el magáról?

Hajlamosak igen sok infót közzétenni magukról, de a regisztrációkor azért a legszemélyesebb adataikat nem adják ki, úgymint lakcím, telefonszám, sok esetben az msn azonosító, a skype azonosító, sőt a családi állapot is tabu.

A megadott adataikat frissítik is, de milyen gyakran?

- 52 % havonta
- 21 % inkább félévente
- 14 % csak éves szinten

- Elenyésző azok száma, akik heti, vagy napi szinten végzik el adatlapjaikon az információ frissítését.

Hamarosan következik a folytatás:)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése